Miljøzonerne i Danmark følger ikke med den teknologiske udvikling

Miljøzonerne i Danmark følger ikke med den teknologiske udvikling. Vi kan lige så godt få det slået fast én gang for alle. Og det er ikke uden konsekvenser, befolkningen dermed ikke får den rene luft, som nye busser og lastbiler med den nyeste rensningsteknologi kunne medføre.

Miljøzonen blev indført i 2008 i København og senere i Aarhus, Odense og Aalborg.

Dengang skulle busser og lastbiler leve op til Euro norm 3 for at køre i miljøzonerne, og det krav blev strammet til Euro norm 4 i 2010, og det er stadig gældende.

Til trods for, at der siden er kommet både Euro 5 og nu også Euro 6.

Hvis reglerne for miljøzoner fulgte den teknologiske udvikling og krævede Euro 6, ville busser og lastbiler forurene 78,5 % mindre for NOx og 50 % mindre, hvad angår partikler.

LÆS OGSÅ Ballastvandskonventionen trådte i kraft i 2017 – hvad betød dette?

Og der ville med Euro 6 for første gang komme krav til antallet af partikler, så de små partikler også bliver reduceret.

Hvorfor vedtager Folketinget ikke en ny lov om miljøzoner, så de altid følger med den teknologiske udvikling?

Dette spørgsmål kunne vi rigtig godt tænke os og få et svar på. Derfor har vi på dags dato indsendt en mail til ministeriet for at få en forklaring. Vi er tilfredse, hvis nogen bare vil fortælle os lidt om hvorfor.

Vi skal nok holde jer opdaterede her på sitet, så I også kan følge med i, hvad vi gør med vores fremtidige klode og vores ressourcer, der desværre er lidt uddøende.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *